torsdag den 26. september 2013

Rejsen op fra sofaen

Nu er det 2½ uge siden jeg fik min sidste kur, og rent fysisk holder det mig i lidt af et jerngreb. Ondt i kroppen, følelsesløse fingerspidser, svimmelhed og træthed er noget af det der for tiden er efter mig. Alligevel er der også en afgørende ændring, for det har lettet rigtig meget på min psyke at vide, det er den sidste kur og jeg ikke skal udsættes for det igen.

Mellem femte og sjette kur røg jeg i sofaen 2½ uge eller deromkring, der var ikke vedholdenhed i mig, så dagene blev til ene hvil og basal overlevelse. Jeg kunne sove 12 timer om natten og stadig også midt på dagen. Jeg syntes ikke, at jeg var ulykkelig eller havde tabt modet, men alligevel er det som jeg nu har fået tilført nyt håb og ny energi. Folk jeg kender, siger også at de kan se det på mig.

Den forskel det gør er et drive, der får mig ud af sofaen, selv om det ikke er så længe af gangen og selvom jeg har lyst til langt mere end jeg kan, så oplever jeg det som en langsom - skildpaddelangsom - men sikker fremgang.

Før femte kur var jeg i motionscenter 6 ud af 7 dage og kunne arbejde mellem tre kvarter og en time, i sidste uge har succeskriteriet bare været at komme der 3 dage igen om ugen - jeg har kunnet cykle 10 minutter og så bare været fuldstændig færdig, fredag blev det så til et helt kvarter. Til gengæld er det ikke lykkedes mig at komme der i denne uge, da andre ting som CT-scanning forud for strålerne har taget den ledige energi.

Det der er godt for mig, er at vide lige nu er, at jeg har kunnet det andet, det giver mig noget at måle på og stræbe efter.

Så lige nu består mine dage af en række små ture ud af sofaen, en lille beslutning om et eller andet jeg skal nå hver dag. Indimellem får jeg et hak over trynen og må opgive eller lave mindre end jeg lige havde set frem til, men det er stadig et skildpaddeløb, der er små fremskridt og det føles godt, rigtig, rigtig godt.

Og så må jeg jo bare øve mig i tålmodighed, ikke den stærkeste af mine dyder, men det kan vel fremelskes. Der mangler jo stadig en rimelig omstændelig runde med strålerne der begynder på tirsdag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar