lørdag den 28. september 2013

Hvad jeg ikke vidste om sår- og arbehandling

Der er mange underlige ting, man bliver klogere på i et forløb som mit. En af dem er sår- og arbehandling, som absolut ikke er noget jeg har haft nogen form for viden om før.

Så jeg var rigtig meget på herrens mark de første måneder efter operationen. Mit bryst krøllede sig sammen på en måde så jeg ikke kunne se eller afgøre om der var sår eller hvad der var inde midt i dette 'hul'.

I ugerne efter operationen dannede jeg rigtig meget sårvæske, så jeg var på sygehuset og blive tappet for omkring en halv liter sårvæske et par gange om ugen ved mit lymfear. Egentlig ret surrealistisk, men når man gik rundt med en følelse af at have en golfbold under armen, også noget at se frem til at blive lindret for.

Åbenbart dannede jeg så meget væske at denne hjælp fra lægerne ikke var nok, så en dag dannede mit bryst selv dræn ved operationssåret, hold op jeg blev forskrækket! Indtil jeg fik ringet og fik at vide hvad det var. I dag kan jeg tænke, at det er da ret genialt af kroppen at skaffe sig den form for udvej fra en tilstand, der ikke er holdbar for den.

Jeg blev dengang også forskrækket på den måde, at jeg ikke rigtig turde røre ved eller undersøge mit sår og ar på brystet. Gennem en kollega fik jeg at vide at e-vitaminolie er godt at massere ind i huden, men ud over denne lidt tilfældige men gode oplysning, har jeg på det område virkelig famlet i blinde.

Siden - nogle måneder efter operationen - kom jeg så i genoptræning hos kommunens dygtige fysioterapeuter. Jeg var selv lidt uforstående overfor henvisningen til dem, da min mobilitet i armen var langt over forventet, og jeg ikke havde nogen ide om, at dette med mine ar var noget der kunne gøres noget ved.

Men noget af det jeg herefter blev klogere på, er at der danner sig rigtig meget arvæv i mit bryst, som er med til at danne denne underlige sammentrækning - og at der faktisk kan gøres noget ved det. Det er proces som ikke er så nem at håndtere selv, og derfor er det en stor gave at få hjælp til dette her.

Generelt har jeg oplevet informationsniveauet gennem hele mit behandlingsforløb som meget højt og relevant, og jeg ved også godt, at der er grænser for hvor meget man kan rumme på de forskellige stadier. Men her er måske alligevel et overset område. Det kunne være fint, bare med en pjece i den mappe de udleverer i forbindelse med operationen, der fortæller lidt om hvordan kroppen opfører sig efter en operation. Det kunne have været hjælpsomt for mig og også have sparet mig for en hel del bekymringer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar